התהוות
האתר בטעינה...
logo

מברכים את השנה החדשה


מה גורם לנו לברך לשנה חדשה?
אולי כי יש תחושה שהשנה הקודמת הייתה לא כל כך… ושיש דברים בשנה החולפת שרוצים שלא יהיו בשנה הבאה. ואולי עוד כהנה וכהנה שכל אחת ואחד מוזמנים להוסיף.
במידה והשנה הקודמת מרגישה מספקת. מרגישים שאין צורך לחדש דבר, אולי הברכה צריכה להיות כזו שתתאים לעבר ולא למתחדש, חלילה??
ואם כן ונבקש שינוי איך זה יתרחש?

לי, אישית, ברור שלאשר התרחש בשנה שעברה ובכלל, יש משמעות.
מה המשמעות? משמעות של סימני דרך במסלול חיי. ברור לי שמה שפגשתי בשנה החולפת ושאינו נוח לי, מזמין אותי לבירורו. לבחון ולסכם עם עצמי, מה אני עושה כדי שיקרה אחרת.
למשל אם פגשתי בתאונות: דרכים, עבודה,,,, מה אעשה? האם ארגיש רע על גורל מר, האם אתערב ואלווה תהליך של הבראה ואיזה?
אם שמנתי בשנה האחרונה, מהן הנסיבות שאפשרו זאת.

במקרא, ראש השנה מופיע עם מספר רעיונות למשל:
ב – ויקרא פרק כג, פסוק כד: “דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ יִהְיֶה לָכֶם שַׁבָּתוֹן זִכְרוֹן תְּרוּעָה מִקְרָא קֹדֶשׁ:”
נא לשים לב לסגנון: גם ציווי ה דַבֵּר וגם משהו שעוסק באמירה, ‘לאמר’.
אנחנו קוראים את ההטיה בַּ. בחודש שביעי,,, שיטה המספרת על מיקום ותכולה. כמו: הילה נמצאת בבית, הרכב בחניה… ציון הזמן מאוד מסוים: ‘בחודש השביעי, באחד לחודש’.
בהמשך, ‘יהיה לכם – לנו’. מה יהיה? יהיה: שבתון, זכרון, תרועה, מקרא, קודש.
אולי ברור כי כל מובאה, מושג המצוין כאן, מכיל עולם מדהים וחכם של משמעויות. וזה מזמין לחקור. המקרא, כהרגלו, מאוד מתומצת, מרוכז בכיווניו. מזכיר לאדם כי יבין את הנכתב, לפי האיכות הפנימית שפיתח בתוכו. שהרי החיים כל כך מורכבים. ואפשר לעשותם שטחיים (ולסבול) או לחקור בהם ולחיות אותם בצורה נאותה.
במובאה במקרא שכאן, אין איזכור לתחילת שנה, לבריאת העולם,,,,במקרא בכלל, החודש הראשון מקובל כחודש ניסן.

חז”ל במשך השנים קובעים כי:
“ארבעה ראשי שנים הם.
באחד בניסן ראש השנה למלכים ולרגלים.
באחד באלול ראש השנה למעשר בהמה.
רבי אלעזר ורבי שמעון אומרים, באחד בתשרי .
באחד בתשרי ראש השנה לשנים ולשמטין וליובלות, לנטיעה ולירקות.
באחד בשבט , ראש השנה לאילן, כדברי בית שמאי.
בית הלל אומרים, בחמשה עשר בו.”
מסכת ראש השנה, משנה א.
ובכל זאת מנהגים משתרשים להם והתקבל שראש השנה מסמל תהליך של שנה חדשה. נקודת זמן מיוחדת, הזדמנות מיוחדת. האם אפשר למשל להתייחס לכך כמו אל מחויבות שאנו נותנים לעצמנו בימי הולדת? בשנה הקרובה אני…

א’ תשרי מדבר על יום ה ‘לידה’ של המין האנושי בכלל. היום הראשון של הבריאה מיוחס ל כה’ אלול.
ובכן, אנחנו ביום השישי של הבריאה, בה ‘נולד’ האדם. “ויברא אלהים את האדם בצלמו בצלם אלהים ברא אתו זכר ונקבה ברא אתם:” בראשית, א, כז.
נא לשים לב שהמקרא עובר בלשונו בין יחיד לרבים. להזכיר שהיחיד מכיל את תמונת הרבים והפוך. שיש אחריות וקשר בל ינותק בין יחיד, זוג, רבים.
מסובך? אולי מחייב תשומת לב?
אכן, המקרא מאוד ברור בדבר אחד. תעשה נכון, תחייה טוב. תעשה לא נכון, תסבול. מסובך? לא!
אם תחקור ותברר מה הביא לסבל של השנה הקודמת, תוכל להשכיל וליצור מציאות חדשה. כזו הנכונה לשנה הבאה.

אפשרות התיקון, ההתעלות, ההבראה, הפתרון, תמיד נמצאים. שהרי נאמר: חקור ודרוש ומצא. חקרת ולא מצאת, דרוש מעצמך ואל תוותר. שהרי מי שמתמיד בחיפוש, בחקירה ובבחינה – תמיד מוצא.
הבריאה בריאה The Creation is Healthy השלמות ההרמונית היא הבסיס לכל.

נכון, אנחנו רגילים להפיק, למצוא. פתרונות חלקיים. אנחנו מעולים בכך. פתרונות לטווח קצר. אולי והגיע הזמן לחקור ולדרוש מעצמנו שיטות לפתרונות עומק. לפתרונות יסוד. ליצירת מהלכים וסדרים הבונים אצלנו תשתיות שמתוכם נפיק תוצאות יעילות לטווח עמוק = בינוני וארוך.

המאמץ, כידוע למתאמצים ומוצאים, שווה לגמרי.
להזכיר לכולנו, כי מניפולציות שאנו מייצרים על מנת שלא נעשה כמו:
זה גדול עלי, זה תלוי בזה וזה, שקודם הוא יעשה ואח”כ אני, אין תנאים מתאימים ל…, אין עם מי לדבר…, הוא/היא/הם מטומטמים ועוד רבים וטובים, מניפולציות, לא הועילו בחקירת מהלכים לפתרון.
תחושת המבוגר מתקיימת כשמפסיק הוא לטפול על האחר, האשמות / ‘הורדה בדרגה’.
לקחת אחריות על יצירת מציאות נאותה, נמצאת בד”כ אצל צעירים. המעוף, תחושת היוזמה, היצירתיות בפתרונות, תמיד מרתקים אותי.
ורמז קטן: מי שנוקט בסגנון שכזה, הוא עצמו הופך להיות רענן וצעיר יותר ויותר. מניסיון גם אישי וידע מוכח.

בהצלחה ושנה חכמה.

בריאות ויהדות - מאמרים נוספים


הבראה בחכמה היהודית

לאורך ההיסטוריה היהודים כמו ולקחו מקצת מהמקובל בסביבתם. בעשרות השנים האחרונות, נעשים ניסיונות למצות כלים מעשיים ממקורות החכמה היהודית לחיי היום יום. אכן, לאורך ההיסטוריה כמעט ולא מצאנו פרקטיקה בתחום הבריאות הנחשבת כ ‘יהודית’. בין שיטות הריפוי המוכרות נפגוש את הרפואה המערבית, הסינית, הוודית, השאמנית…

להמשך קריאה

מה זו "שנה טובה"?

"שנה טובה" - מה זו? בקשה, ציווי, אמירה סתמית, מחשבה על אפשרויות, איחול. בברכה יש מחויבות שהרי אין לנו עניין בברכה שצרה בצידה והנה נפשפש בטוב טוב, הרי ניתן בבריאה. כמו כל דבר.

להמשך קריאה

מברכים את השנה החדשה

אפשרות התיקון, ההתעלות, ההבראה, הפתרון, תמיד נמצאים. שהרי נאמר: חקור ודרוש ומצא. חקרת ולא מצאת, דרוש מעצמך ואל תוותר. שהרי מי שמתמיד בחיפוש, בחקירה ובבחינה – תמיד מוצא. הבריאה בריאה The Creation is Healthy השלמות ההרמונית היא הבסיס לכל.

להמשך קריאה

יום של כיפורים

אפשר, שהנשמה מבקשת מהנפש, כי תתנקה ממעטפותיה. כך נדרשים אנו לענות. התחמקויות לא מתקבלות. לענות ולתקן מעשינו מול מציאות מבקשת, מציעה, דורשת, מנערת, מטלטלת וכל השאר עד שנתעורר למעשים נכונים. שהרי כוונת המעשים לגן עדן ייעודם.

להמשך קריאה

הדלקות ושריפות בחנוכה 2010

מהו מסלול החיים העוסק באש. כשנלמד את איכות האש נראה כי מחויבת ממנה מידה מסוימת לחימום ומידה מסוימת לשריפה. הרי איננו יכולים לחיות ללא אש. ללא השמש אין חיים. ללא המים גם כן אין חיים. חג החנוכה בראי האש המבריאה.

להמשך קריאה

זווית נוספת על פורים

פורים מדגיש בצורה שקשה להתעלם ממנה, אפשר לבחור! אפשר לכוון את גורלנו. מול כל מצב, גם כזה היכול להיחשב לבלתי אפשרי. כדאי לשים לב למוסריות שלנו כל הזמן. אם אנחנו מרגישים שנגול מעלינו קושי, לא לגלגל אותו על מי שנראה לנו או יצר לנו את הקושי.

להמשך קריאה

התפסחות

יציאה ממצרים הינה התחייבות חד משמעית. זהו מהלך העובר מסגנון ההתפסחות לסגנון ההתפכחות. אז על מה עלינו לפסוח? על ראיה שטוחה, על משמעויות חלקיות. כל התייחסות המביאה לניכור עם היבט כזה או אחר, בסובב, תחזור אלינו כבומרנג. בטווח הקצר והארוך.

להמשך קריאה

לילה של סדר

כל מה שיש במציאות נמצא תמיד בסוג מסוים של סדר. מה שלא מסודר, נעלם. אפשר לראות זאת בחלקיקים היסודיים ביותר של האטום. חלקיקי יסוד שאינם מתקשרים, מתאיינים. אם רוצים לעשות סדר, כדאי לדעת מאיזו מצרים רוצים לצאת.

להמשך קריאה

שבועות - מעבר בין תקופות

חג השבועות בא ללמד אותנו עוד קצת על קבלת התורה. איך מקבלים תורת חיים. מהם עקרונות היסוד למנהגים בחיים. איך מתפתחים עם מצבים המחייבים התמודדויות. איך עוברים בין תקופות.

להמשך קריאה

להצמיח את ט"ו בשבט

יש משהו שקורץ לו בטו בשבט קורץ לצמח לפרוח לאדם לצמוח לשלכת לשכוח לפריחה לכמוה אחחח לוותר על גוויעת הרגש להפריח אהבה ברשת

להמשך קריאה

פור וגורל בפורים

הכושר לייצב מהלך מתאים לאיכות חיים נאותה, טמון בכל אחת ואחד מאיתנו. כדאי לזכור כי ההצעה “ונהפוך הוא”, יש בה עוצמה היכולה מחד למוטט דברים ומאידך לנער מצבים ולייצבם על מכונם הראוי.

להמשך קריאה

מסכימים לצאת ממצרים?

אפשר לייחס עבדות לתהליך בו מתרחשת הקטנת מימוש מבריא של היכולות שלי אל מול מציאות נרקמת. במילים אחרות, כל מצב בו יש כניעה לתחושת המוגבלות. אנו מציעים כאן התבוננות על מה הביא אותי לתחושת מצריים שלי ובניית תוכנית להימנע ממצבים שכאלו בעתיד ועוד אפשרויות.

להמשך קריאה

זמן כפרה

ההנחיה המוצעת לכולנו היא להגיע למצב טהור. הטהור מהווה איכות מזוככת. אין אפשרות לפגום בטהור. תהליך ההיטהרות הוא תהליך מסודר / מושלם. תהליך המקטין את פגיעותינו בעולם. זהו תהליך המזכך אותנו מְסיגים, פסולת.

להמשך קריאה

מבול של נח

האם אנו משחיתים את עצמנו בנהייה אחר סמכויות שאיננו בודקים אותם לעומקם? ומה אנו עושים בעניין? מדברים רע? מבולבלים? אולי והאם יש הצפה של תחושות כעס על מוסדות, על התנהגויות בחברה? והאם יש תחושות עמוקות ורחבות של תחושות בדידות?

להמשך קריאה

ש