התהוות
האתר בטעינה...
logo

אביב


נתבונן בטבע סביבנו ונראה, השמש מחייכת אלינו בצנעה, כאילו מתגנבת מבין העננים, מציצה, מסתכלת לכל עבר,בודקת מתי נכון לה לפרוץ החוצה ולזרוח. האדמה מתמלאת בצמחים רכים, שזה עתה נבטו ופרצו מתוך הזרע החוצה. עכשיו הם מממשים את הפוטנציאל שהיה עד כה כמוס עמוק בפנים. החיות עיניהן מתרוצצות לכל עבר. לוטשות עיניים, מוציאות מרכולתן החוצה בשיא הגאווה (צבעים, קולות, ריחות, ריקודים, אקרובטיקה וכד’) ומחפשות את בן הזוג המתאים להזדווגות. טבע מתעורר. מתנער מתרדמת החורף. מניח ל’אגוצנטריות’ /להתרכזות בעצמו. פונה החוצה, לאינטראקציה עם האחר, באשר הוא. מעגלי תקשורת מתרחבים. אנרגיית היאנג מורגשת היטב באוויר. הולכת ונבנית, הולכת ומתעצמת לקראת שיא היאנג שיתממש עוד ‘רגע’ קט, בקיץ.

מהקורה סביבנו אנחנו למדים כי האביב מביא איתו אנרגיה נבנית ומתעצמת של יאנג, הזריחה מספרת לנו שמדובר בצד מזרח,הצד בו השחר מפציע. זהו זמנם של הצמחים הנובטים, על כן הסינים מדברים על העץ (כשם כולל לצמחים). הפריצה החוצה מדברת על אומץ לממש פוטנציאל. החיפוש אחרי בן זוג מספר לנו על הקשר בין האביב לעיניים ולמערכת הרבייה. ריקודי החיזור מספרים על גמישות הגידים והשרירים. תחילת הצמיחה, הכול בוסר – חמוץ.

בגוף האדם הכבד אוגר בתוכו את הדם בזמן המנוחה. וכשהאדם מקיץ משנתו ומתחיל לנוע, הכבד מזרים דם לעבר השרירים בתנועה קולחת, פריצה עדינה שמאפשרת שינוי מצב. כן אלמנט העץ נמצא על ציר השינויים.

איבר נוסף הקשור לאלמנט העץ הוא כיס המרה, שמהווה איבר משלים ולא נפרד. תפקידו העיקרי לאחסן את נוזל המרה ולרוקנו לתריסריון בעת הצורך. כל עוד הכבד מזרים דם ואנרגיה בצורה שוטפת וקולחת, תפקוד כיס המרה יהיה בהתאם.

אם בזמן החורף היינו פנויים להתבוננות פנימה, דמיינו והעלינו רעיונות אפשריים למימוש, הרי שכיס המרה יקבל החלטה אילו מבין הרעיונות/דמיונות ראויים להתממש והכבד ייתן את האומץ להפוך את הרעיון מהכוח אל הפועל.

נוכל ללמוד גם כי אנרגיית האביב כיוונה החוצה ולמעלה. העץ, בתהליך צמיחתו עולה מתוך הזרע הטמון באדמה החוצה ולמעלה. לעיתים קורה שהעץ ‘מתפרע’, אז ישתדל הגנן המיומן לגזום אותו כדי ליעל את משאביו ולתמוך בחוסנו של העץ. פריצה שאינה מבוקרת באה לידי ביטוי בכאב ראש ועיניים, סחרחורות, נדודי שינה, עצבנות, כעס…

ומה קורה שהעץ אינו מוזן היטב וצמיחתו נתקעת?

שרירים ואיברים בגוף לא יוזנו בדם, תקשה עלינו התנועה ונתעייף בקלות. הדם גם לא יגיע לעור, הגבול החיצוני שלנו והיכולת החיסונית שלנו תיפגע. מחוללי מחלה חיצוניים יוכלו לחדור לגופנו מבלי שהשכבה החיצונית שלנו תעצור מבעדם. מחזור האישה והוסת מושפעים מיכולתו של הכבד להזרים דם ואנרגיה שוטפת. יבוא הדבר לידי ביטוי בסדירות המחזור, איכות וכמות ההפרשה הדמית בווסת, כאבים ואי נוחות לפני ובזמן הוסת.

כשאנרגיית הכבד נתקעת, תפקוד כיס המרה יתקע אף הוא. פרוק השומנים יפגע. רעלים ופסולת ישקעו בכיס המרה. (חול, אבנים)

כמו שהצמח פורץ מתוך האדמה החוצה, כך מומלץ לנו להעביר, בהדרגה, את הפעילות החוצה, לממש את היאנג שבנו. זה אומר להתעורר מוקדם בבקר, להתחיל את היום בפעילות אנרגטית קלה, כמו הליכה, צ’יקונג, טאי צ’י, יוגה.. לאכול אוכל שמבושל באש גבוהה וזמן לא ארוך. להוסיף לתפריט אוכל חי, בהדרגה. גם אם נחווה ימים חמים, מומלץ לא לאכול ולשתות קר מהמקרר. דבר המחליש את יעילות העיכול והפצת חומרי המזון בגוף.

באמרנו אוכל חי הכוונה לירקות ופירות. הכלל הוא לאכול מירק ופרי העונה. אז מכיל המזון את שיא הפוטנציאל שלו, כשהוא בשל ובעונתו. הוא מכיל גם את אנרגיית העונה ומחזק את התאום בין פנים וחוץ, בינינו לבין תדר העונה והסביבה בה אנו חיים.

ובאופן כללי, כדאי לא להגזים בצריכת פירות, גם בעונתם. שהרי הם עשירים בסוכרים. אמנם מדובר בסוכר טבעי, אבל סוכר. לפי מחקרים מדעיים עדכניים כל סוכר מקפל בחובו נזק. ולהזכירנו – סוכר נמצא גם בדגנים, גם בירקות, גם בקטניות…. ואם דיברנו על טעמים אז מעט חמוץ מעורר את הכבד וכיס המרה והרבה חמוץ – פוגע ומחליש.

וטעם אומר גם שכדאי לבדוק את טעם הדברים/ חכמתם. והחמוץ מזכיר לנו שממש לא כדאי להחמיץ את הזדמנות הפריצה אל מעבר לגבולות של עצמנו (האוטומטים וההתניות) ולצמוח אל מימוש המהות הייחודית שלנו. זה הזמן לממש את חזוננו, את הפוטנציאל שאנחנו יודעים שקיים בתוכנו, ואפילו זו ידיעה שאינה קוגניטיבית.

זרע, אוצר בתוכו פוטנציאל אינסופי, כך גם אנחנו. הצמח, ברוב המקרים בטבע מממש את ייעודו ומהותו. הוא אינו מותנה בערכים ונורמות תרבותיות, הקוגניציה אינה ‘תוקעת’ אותו. הוא פשוט מממש את מהות הטבע. הוא צומח ומתפתח עד אין קץ. מהיותו זרע עד היותו דשן וקרקע להתפתחות הדור הבא של הצמחים.

ככל שנממש את מהותנו בזרימה שוטפת וקולחת, כן נקל על הדור הבא לנו לממש את צמיחתו ומהותו הטבעית.

מהחכמה הסינית - מאמרים נוספים


סתיו

הצמחיה ששפעה בקיץ סיימה עונתה. העלים מצהיבים ונושרים גם הם לאדמה להעשרתה. גשמי הסתיו “נופלים” עלינו במפתיע משמיים. בהחלט אפשר לחוש את תנועת הטבע זורמת מלמעלה למטה. זה הזמן לערוך חשבון נפש, לארגן את הדברים לקראת החורף. לבדוק מה ישרת אותנו בעונה הבאה ומה אינו רלוונטי יותר. מה ישרוד את האחסון ומה ירקיב ויעלה עובש.

להמשך קריאה

חורף

עונת החורף, ע”פ פילוסופיית הרפואה הסינית, באה לידי ביטוי באיכותו של אלמנט המים. ננסה לראות בעיני רוחנו מים, הרבה מים, אולי נראה ימים ואוקיינוסים. עמוקים ומסתוריים. צבעם של פני המים משקף את השמים ומשתנה בהתאם לעומקם.

להמשך קריאה

אביב

האביב מביא איתו אנרגיה נבנית ומתעצמת של יאנג, הזריחה מספרת לנו שמדובר בצד מזרח, הצד בו השחר מפציע. זהו זמנם של הצמחים הנובטים, על כן הסינים מדברים על העץ (כשם כולל לצמחים). הפריצה החוצה מדברת על אומץ לממש פוטנציאל. ריקודי החיזור מספרים על גמישות הגידים והשרירים. תחילת הצמיחה, הכול בוסר – חמוץ.

להמשך קריאה

קור

מה הקור אומר לי? שיש שם משהו תקוע ואם יתחיל לזוז, ישתנה. הקור מזמין תנועה/ חיכוך, כדי שיופק חום. אם הקור מכווץ אז אולי הכיווץ יוצר את הקור? ואז פתיחה, הרחבה, וריכוך יכולים לאפשר למשהו אחר להיכנס, אולי לחום.

להמשך קריאה

צ’י קונג וריפוי סרטן

פול דונג מספר כי יש לו עניין מיוחד ביעילות הצ”י קונג לגבי הסרטן וזאת משום שרבים מחבריו הקרובים נפטרו מסרטן והוא עצמו מאד פוחד מהמחלה הזו. כאשר נתקל בספר סיני אודות טכניקת חמשת תרגילי הצי קונג וכשגילה שצ”י קונג מרפא מסרטן, נעשה מאד מעונין בנושא. בשנת 1984 נסע לסין לראות במו עיניו שאכן מתרגלים צ”י קונג לריפוי הסרטן.

להמשך קריאה

צ'יקונג רפואה סינית בתנועה

פילוסופיית הרפואה הסינית מלמדת, שאנרגיה זורמת בגופנו במקביל לזרימת הדם ולזרימת התקשורת העצבית. עוד מלמדת פילוסופיה זו, שהרמוניה הינה בסיס הזרימה השוטפת של האנרגיה והדם, וזרימה שוטפת של הנ"ל, הינה בסיס הבריאות. ההסתכלות היא מעגלית ומשלימה. בשיא ההרמוניה מתממשת הזרימה השוטפת ובשיא הזרימה השוטפת, מתממשת ההרמוניה.

להמשך קריאה

ש