התהוות
האתר בטעינה...
logo

מבט אחר על החיים


ככל שאדם מקיף את עצמו ביותר מחיצות, הוא ימצא את עצמו מפעיל יותר כוח כלפי הסביבה, על מנת להשתלב בה.

אני מאמין, שנכון יותר לחפש דרכים מתאימות ליצירת הרמוניה עם הסביבה שבה אנחנו חיים.

זוהי כל התורה על רגל אחת, אומר יאיר יסעור- כהן.

קצת אוטופי, לא?

מהמקום שלנו היום, זה נשמע אוטופי. אבל זה בהחלט אפשרי. אם רק נרצה, נבחן, נשווה נחליט להתאהב בחיים נוכל להאמין בכך, ואז נראה שזה אפשרי. אומר יאיר, תושב פרדס חנה. ” זה קשה אבל אפשרי” מוסיפה רעייתו בת אור החולפת לידינו במרחב שבין המטבח לחדרי השינה.

למה אתה מתכוון ביצירת הרמוניה?

אני מעמיד את עצמי כל יום וכל רגע במקום ובמצב של הקשבה לסביבה, ומשתדל לפעול בהתייחס להתנהלות שאני מזהה. אני בודק כל הזמן, מה נכון לי ולסביבה כדי ליצור סינכרוניזציה עם הסביבה. אני לא שואל מה מתאים לי או מה מתאים לסביבה אלא מה מתאים ונכון ל”זוגיות” שלי עם הסביבה. ה”זוגיות”, או השלוב הזה, היא יצירה בפני עצמה שרק האדם עצמו יכול ליצור עם סביבתו. היא לא איך האדם מנסה להשתלט על הסביבה, לא איך הוא כבש אותה. היא גם לא איך הסביבה השתלטה על האדם, אלא הזוגיות הזו היא מהות בפני עצמה. היא יצירה חדשה של האדם והסביבה יחד ממקום של הרבה כבוד, קודם כל לעצמך, וכמובן גם לצד השני.

למשל…

יחד עם ערכים אחרים, היהדות הביאה לעולם את הבחירה. אדם צריך לשאול את עצמו כל יום וכול הזמן אם הבחירות שהוא עושה אכן מתאימות לו. ואם התשובה תהיה לא, הוא צריך ללמוד לבחור מה באמת הכי נכון לו. כשיבחר את הבחירות המתאימות לו, הוא יזהה עצמו חלק מן הטבע שבעולם,הוא יכיר את הטבע ויתמסר לו, ואז לא יהיה לו כל צורך להפעיל כוח כלפי העולם. הוא והטבע יהיו זוג.

זוג? איך זה קשור?

המילה זוג , בנויה מן האותיות ג’ ז’ כשכותבים אותה באותיות כתב האותיות יוצרות כד, עם פתח עליון, המזמין להיכנס פנימה לכד ובתוכו לחיות חיים משותפים. אבל בנוסף לג’ ז’ יש בכד גם מקל (האות ו’), ואם אדם בוחר להיתקל דווקא במקל, זה יכול להביא אותו לתחושה של מרמור, כעס, תסכול…

איך זה קשור ליהדות?

יש בחוכמה היהודית כלים מאד מגוונים לתיאום בין האדם לסביבתו. מדובר בדרך מיוחדת, הנוגעת למוסריות של האדם כלפי עצמו וכלפי כל הנקרה בדרכו. מכיוון שמדובר בתרבות מאד עשירה ומקיפה, סביר מאד להניח, שהיהדות תציע כלים להתמודדות בתחום כל כך בסיסי בהוויה האנושית, כמו הבריאות.

למה הכוונה?

על פי תפיסת העולם שאני מאמין בה, לכל דבר יש דרך, שיטה. (שיכולה להיות בונה ויכולה ,גם, להיות הרסנית). על מנת לגלות את הדרך שהכי נכון לי ללכת בה, אני צריך ללמוד. ללמוד להכיר את הדרך ובעיקר ללמוד את עצמי, על מנת לדעת מה הכי מתאים לי. בחוכמה היהודית מצויים כלים מגוונים, שניתנים ליישום במציאות. כלים אלה נאספו במשך שנים רבות, נחקרו ונילמדו על ידי דורות רבים, והם נמצאו מתאימים לכל אדם, בכל מקום עלי אדמות, ובכל מצב.

איזה מין כלים אלה?

מדובר בכלים התנהגותיים.יש אמרה המספרת שהמחשבה יוצרת מציאות. כשאדם נקלע למציאות מסוימת, והוא רוצה לדעת למה נקלע אליה, יש באפשרותו, אם ירצה בכך, לחקור את הדרך שהובילה אותו לאותה מציאות. למשל אדם חלה במחלה כל שהיא. מצב זה אומר כי האדם גלה מה שנחשב גלות האדם מעצמו. עכשיו הוא יכול לחקור בדרך של גילוי עצמי, בבקשה, ברצון להבין איך מתאם אני את עצמי בין מהותי לבין העולם = התקופה בה אני חי מתוך כך יוכל לממש את הייחודיות שלו בעולם, כאילו…לייצר מוצר בריא מהד.נ.א. איתו…(מה הד.נ.א. המהותי שאיתו) הגיעה נשמתו לעולם.

וזה כל כך קשה, הגילוי הזה?

רוב בני האדם, רוב הזמן פועלים באופן אוטומטי. המסגרות החברתיות מלמדות אותנו ואולי מייצרות אצלנו התניה מינקות איך עלינו לחשוב, איך לפעול איך להגיב… בני אדם נוטים לחפש מקום שיאפשר להם עמדה של כוח. בעולם המערבי זה נתפס כמקום טוב יותר מבחינת המעמד החברתי. כדי לגלות את היכולת לרפוי, אדם צריך לחפש דרך אחרת. דרך של צניעות, של הקשבה לאורח חיים המתאים לי כרגע דרך שהוא לא הורגל אליה ולכן זה לא קל.

וזה מה שירפא אותו?

כבר ציינתי שבכל אדם טמונות יכולות לריפוי עצמי. אלו יכולות מדהימות שהמדע מגלה אותן יותר ויותר. כל שעליו לעשות הוא לגלות את כוחותיו. אני מאמין שהגילוי יחד עם כבוד לסביבה וצניעות כלפי הטבע יכולים לאפשר לאדם לגלות את כוחותיו, לעזור לו בפתוח תחושת בטחון ויצירת קשר מדהים עם הסביבה ובעיקר עם עצמו.

מה יהודי בחיפוש שאתה מציע?

המקרא מכיל רבדים רבים המזמינים אותנו “לנער מהם את האבק,” לדרוש אותם ולחקור בהם. ככל שנעשה את זה יותר, נראה, קודם כל שהתרבות המודרנית לא בהכרח, פותרת יותר בעיות מהתרבות שהייתה מקובלת כבר בתקופת המקרא. נוכל ללמוד על העבר ומשם להקיש גם על הכוחות שלנו.

למה אתה מתכוון?

אילו היבטים של בריאות אנחנו יכולים ללמוד מן היחסים בין הדמויות המקראיות, מה מקומה של מצריים העתיקה כ”יצרנית ” מחלות, איזו משמעות יש למדבר עבור כל אחד, כמסמן דרך להבראה, מהי קבלת תורה, איך כל אחד ממועדי ישראל מלמד היבט מסוים של בריאות במחזוריות האישית ועוד הרבה הרבה. במקורות ישראל יש שפע עצום אירועים ומצבים שבעזרתם ניתן ללמוד איך לנהל אורח חיים שמונע מצבי חולי.

כשאתה מדבר על מקורות ישראל, אתה אומר משהו מתנשא?

אין כאן התנשאות על… התפיסה שאני מציג לא מדברת על יותר טוב או פחות טוב. לא ממקום של גבהות הלב, אלא ממקום של אחר. יש כל מיני דרכים לחיות. היהדות היא רק אחת הדרכים. אין כל פסול גם בדרכים האחרות. אני מאמין שאדם צריך לבחון מה מתאים לו ולחיות מתוך תחושת שלמות עם מה שבחר. אישית אני סבור שמכיוון שהתפיסה היהודית מכילה הרבה שכבות, כל אדם יכול להתחבר אליה.

ואיך זה משתלב עם ” אתה בחרתנו”, עם סגולה?

לכל תרבות בעולם, יש פן המיוחד לה. הסינים הביאו לעולם את התנועה. העם היהודי הביא לעולם את הבחירה. כל אדם צריך לבחור בהתנהלות חייו ממקום של חקר ובחינה אם זה מתאים לו… ובאשר לעם סגולה, סגולה פרושה ייחודיות. אדם נולד יחידי ועליו למצוא את מה שמיוחד בו. מה הוא מביא לעולם, שהרי כל אחד מביא משהו…פרשנות נוספת אומרת, שעם סגולה כחלק מן הסגל, שצריך לזהות בעצמו, איך נכון להתייחס לכל עם אחר סביבו.

וכל אחד בוחר לעצמו את הפרוש הנראה לו?

ודאי. כל פרוש הוא תלוי קונטקסט הסתכלותי. באיזה מצב רוחני אני נמצא עכשיו. אם נתבונן על המצב היום, נראה אנשים רבים תופסים את הראש בחוסר אונים וצועקים: אוי ווי. אם המצב כל כך קשה, אולי נכון יותר לנסות להתבונן בו ממקום אחר? אולי דרך זום אחר אני אצליח לראות את אותם דברים אבל אחרת. הבעיה היא שרוב בני האדם מאד חוששים מחיפוש דרכים חדשות, ולכן הם בוחרים להתבצר במוכר להם אף אם אינו המתאים להם ביותר.

אולי זה מפני החשש לשלם מחיר חברתי גבוה?

אולי… אלא שמדובר בבריאות. וכאן המחיר האחר שהם עלולים לשלם יכול להיות פתולוגי.

תפיסת העולם היהודית הזו מאד ייחודית, וודאי לא מקובלת בחוגים אורתודוכסים, לא?

הגישה ההלכתית היא אחת הפנים של העולם היהודי. אני מאד מכבד אותה, מי שבוחר לנהל את חייו על פיה – שיבורך ויבחר בדרך מסוימת זו. רק צריך לזכור שיש גישות נוספות.

תמיד חשבת באופן מקורי ואחר?

תמיד הייתי סקרן וחקרן. אני זוכר את עצמי שואל שאלות ומחפש תשובות מגיל מאד צעיר. דבר שלא היה אופייני לסביבה הדתית שבה נולדתי. מגיל צעיר הסתובבתי, פגשתי הרבה אנשים שעוררו אצלי סקרנות, וכל הזמן למדתי, הכול. אני חושב שבאיזה שהוא מקום רציתי לדעת ולהבין איך מתרחשים כל הדברים ומאז אני לומד.

והחוג שתנחה בקרוב במה יעסוק?

יעסוק ברפואה מקראית בימינו. אני מקווה שננסה להבין את הקשר שבין הנפש והגוף , נראה עד כמה הם משפיעים ומושפעים האחד מהשני.

איפה תרצה להיות בעתיד?

הייתי רוצה להיות במקום שמשתף פעולה עם הסביבה. מקום עם אנשים הרוצים למצות את יכולותיהם. אולי בית שאליו יבואו שלוש קבוצות של אנשים.: אנשים מבוגרים הרוצים לרענן את החיים שלהם, וליצור גם בגיל מבוגר. חולים שישהו בבית 24 שעות ביממה, למשך כחודש ימים, ויחוו דרך אחרת לטפל בחולי. והקהל הרחב. כל מי שירצה ללמוד הסתכלות אחרת על החיים.

ראיינה וכתבה הניה

תודה מקרב לב ושנה מבורכת לכולנו, תודה

ראיון ראש השנה תשס”ז

הבראה ומחלה - מאמרים נוספים


מבט אחר על החיים

ככל שאדם מקיף את עצמו ביותר מחיצות, הוא ימצא את עצמו מפעיל יותר כוח כלפי הסביבה, על מנת להשתלב בה. זוהי הצעה לחפש דרכים מתאימות ליצירת הרמוניה עם הסביבה שבה אנחנו חיים.

להמשך קריאה

המרחב שבין הבריאות למחלה

הבריאות מנהלת את החיים, גם אם קורות ‘תקלות’ בדרך, הרי שברירת המחדל היא התגברות על ה’תקלות’. במקור / במהות המערכת יודעת להתגבר על אתגרים ושואפת לחזור להרמוניה.

להמשך קריאה

למה כדאי להיות חולה

ככל שמחפשים ודורשים להבריא כך איכות החיפוש, איכות התוצאות הולכות ומתעצמות. בבריאות – פי כמה חשוב להקפיד על איכות. האיכות תבוא לביטוי בתוצאות. בכיף שלנו, באושר הגדל, בחוכמה המתפתחת ובכל אותם דברים העושים את חיינו איכותיים יותר ויותר.

להמשך קריאה

מחלות באדם ומחלות בטבע

גוף האדם הוא רק מרקע עליו מוקרנת צורת המחשבה שלנו, דעותינו, אמונותינו, יחסנו אל אירועי/ מציאות חיינו, … וכאשר אנחנו רוצים לטפל בשורש “מחלתנו”, הרי שכל עוד נחזיק בצורת המחשבה שמזינה את אירועי חיינו ובאה לידי ביטוי במופעים פיזיים בגופנו, הרי שגם אם “נטפל” במופע, התנהלותנו זו תאפשר שניותו. בקיצור, נשנה את התסריט, תשתנה ההצגה על הבמה.

להמשך קריאה

קרוהן באדם ובגוף החברתי

קרוהן זוהי דלקת במעי הדק ולעיתים נגיעה גם במעי הגס. גם אם “לקינו” ב“מחלה”, הרי ששורשה שונה אצל כל אחד מאיתנו כשם שמהותנו שונה (הייחודיות שלנו) לכן גם דרך ההבראה תהייה שונה.

להמשך קריאה

התארגנות לחורף

הקור/ החורף מבקש מאיתנו להתעורר לעוצמתו הראשונית, רק בכיוון אחר. הקור הוא כוח מניע בד בבד עם כוחו המכווץ והעוצר. המלבושים העבים אמורים לשמור על חום גופנו כל עוד אנחנו מקבלים כמובן מאיליו את חוסר התנועה, את הכיווץ, את האיטיות, הכבדות.

להמשך קריאה

ש