התהוות
האתר בטעינה...
logo

מסכימים לצאת ממצרים?



מסעות ישראל שבתוכי


נראה שחג פסח / ליל הסדר, יוצרים אצל הפרט ובחברה, תנועה חזקה ביותר. השקעה אדירה בזמן, באמצעים, בהתארגנות לחג. כך גם הלחץ על השתתפות בליל הסדר.


מסופר כי חג זה עוסק ביציאה ממצרים. מה זה אומר? מה אנו חוגגים?


יש שיאמרו:



  • את הוכחת מנהיגותו הבלתי מעורערת והחזקה של האלוהים המוציא את בני ישראל ממצריים.


בואו ונברר מעט. מי ברא את מצריים, מי מנהיג את פרעה? כלומר, האם האל שבמקרא, בורא הכול, כולל כל התנהגויות מצרים ופרעה, צריך להילחם בעצמו? האל המושלם, צריך להוכיח משהו למישהו?



  • או אולי את היציאה משלטון זר לשליטה של מנהיגי העם היהודי? מה זה אומר? האם תקופת גלות ישראל הייתה זמן דומה לשהות במצריים? ומהו שלטון זר ומהו שלטון עצמי?

  • או האם חוגגים אנו את המעבר בין אורח חיים לא ברור של בני ישראל, לאורח חיים של עם?

  • …..וכמובן מוזמנים להוסיף באופן עצמאי אפשרויות לנושא, מה חוגגים.


ונמשיך מעט בשיחה על יציאה מעבדות לחירות בכלל.


עַבְדֵי זְמָן


עַבְדֵי זְמָן עַבְדֵי עֲבָדִים הֵם –


עֶבֶד אֲדֹנָי הוּא לְבַד חָפְשִׁי:


עַל כֵּן בְבַקֵּשׁ כָּל-אֱנוֹשׁ חֶלְקוֹ


“חֶלְקִי אֲדֹנָי!” אָמְרָה נַפְשִׁי.


רבי יהודה הלוי


הצעתו של ריה”ל מספרת על אחת מסוגי העבדויות, עבדות לזמן. אולי וזמן מצריים הוא רחב מעבר לתקופה היסטורית סגורה. מהי עבדות לזמן לעומת עבדות לאלוהים? אולי ועבדות למנהגי הזמן בו אני חי היא עבדות מצריים. כלומר אם אני משתעבד, אולי ‘מסתבך’, עם מנהגי התקופה בה אני חי, זו עבדות? ויש הצעה “בבקש כל אנוש חלקו”. מכירים אנו: “איזהו העשיר השמח בחלקו”. הרי כל יצור הוא רק חלק במציאות. האם החלק אותו אני מממש בחיים, עם כל ההתמודדויות שלי, ראוי שארגיש איתו שמח? שהרי מקובל שעשיר יכול להיות חופשי. האם המציאות, הכול כך עשירה בהצעותיה, יכולה לשמח אותי. האם כשאשמח במצבים בהם אני נפגש (כל המצבים) אהפוך להיות עשיר? אולי וברור מכאן שיש תמיד דרך להתהלך בשבילי המציאות, בסגנון היוצא מעבדות!!


זמן מסוג אחר המוזכר לפני יציאת מצריים: “ויקם מלך חדש על מצרים אשר לא ידע את יוסף:” שמות, א,ח


המחויבות לכאורה של המלכות הקודמת למלך זה, הייתה ליוסף ומורשתו ומכך לעם ישראל. והנה מתחיל זרם חדש. מוכר? מגיע בוס חדש לסביבה והוא מתחיל… ואולי מדובר גם על סגנון ויחס לדעות פנימיות. הנה אני מגיע לגיל ההתבגרות ומתחילות אצלי דעות חדשות ש ‘שוכחות’ את התקופה הקודמת. האם יכול שתקופה חדשה יכולה ותעורר עבדות לתקופה קודמת? למשל, ‘פעם היה כאן יותר טוב. הצעירים של היום זה לא הצעירים של התקופה שלי. פעם הייתי,,, עכשיו….’


האם הפסוק המובא מספר שמות מצביע גם כן על עבדות לזמן?


אולי ויציאה מעבדות היא הבנה עמוקה על התהליך?


כלומר, ההבנה כי כל אירוע / התרחשות, היא חלק ממסע רחב מימדים. כשאנו מסכינים את עצמנו להשתלבות מושכלת במהלכי הטבע. בהכרה, כי כול מהלכים אלו, אך ורק חכמים. ושכל עניינם, הכוונת האדם / הקבוצה, ליציאה מעבדות.


ועוד מחשבה קטנה. גם אם אני נמצא במצבים קיצוניים, איך אני מארגן לעצמי קריעת ים סוף. תפאורת סיפור זה: אין ברירה. אנחנו אבודים.


השליח המתחלף, הפעם משה, מציע: “ויאמר משה אל העם אל תיראו התיצבו וראו את ישועת יהוה אשר יעשה לכם היום כי אשר ראיתם את מצרים היום לא תספו לראתם עוד עד עולם:” ויש כאן נקודה מדהימה שמרתק מה מביא שתתרחש: “יהוה ילחם לכם ואתם תחרשון:”


והאל כמו ולא מבין את הבעיה. נאמר בכתוב: “ויאמר יהוה אל משה מה תצעק אלי דבר אל בני ישראל ויסעו:” ומה שאתה משה צריך לעשות זה: “ואתה הרם את מטך ונטה את ידך על הים ובקעהו ויבאו בני ישראל בתוך הים ביבשה:”


האם הבלתי אפשרי / בלתי הגיוני, נכון? או אולי המוגבלות בהבנת האפשרויות היא הבעיה?


הקטע המובא מהמקרא מגיע מספר שמות, פרק יד, פסוקים יג-טו.


אז מהי עבדות?


אפשר לייחס עבדות לתהליך בו מתרחשת הקטנת מימוש מבריא של היכולות שלי אל מול מציאות נרקמת. במילים אחרות, כל מצב בו יש כניעה לתחושת המוגבלות.


כל אדם מוזמן לבחון מספר שאלות:



  • מי הוא הפרעה שלי.

  • איך נתתי לו את הכוח ואיך אני מסיר את הכוח ממנו.

  • מה מגביל אותי למציאת פתרונות למצבי מצוקה.

  • אלו איכויות ראוי שאפתח על מנת להתמודד עם….

  • התבוננות על מה הביא אותי לתחושת מצריים שלי ובניית תוכנית להימנע ממצבים שכאלו בעתיד.

  • ….. הזמנה להמציא שאלות ופתרונות נוספים.


פסח חושף


בריאות ויהדות - מאמרים נוספים


הבראה בחכמה היהודית

לאורך ההיסטוריה היהודים כמו ולקחו מקצת מהמקובל בסביבתם. בעשרות השנים האחרונות, נעשים ניסיונות למצות כלים מעשיים ממקורות החכמה היהודית לחיי היום יום. אכן, לאורך ההיסטוריה כמעט ולא מצאנו פרקטיקה בתחום הבריאות הנחשבת כ ‘יהודית’. בין שיטות הריפוי המוכרות נפגוש את הרפואה המערבית, הסינית, הוודית, השאמנית…

להמשך קריאה

מה זו "שנה טובה"?

"שנה טובה" - מה זו? בקשה, ציווי, אמירה סתמית, מחשבה על אפשרויות, איחול. בברכה יש מחויבות שהרי אין לנו עניין בברכה שצרה בצידה והנה נפשפש בטוב טוב, הרי ניתן בבריאה. כמו כל דבר.

להמשך קריאה

מברכים את השנה החדשה

אפשרות התיקון, ההתעלות, ההבראה, הפתרון, תמיד נמצאים. שהרי נאמר: חקור ודרוש ומצא. חקרת ולא מצאת, דרוש מעצמך ואל תוותר. שהרי מי שמתמיד בחיפוש, בחקירה ובבחינה – תמיד מוצא. הבריאה בריאה The Creation is Healthy השלמות ההרמונית היא הבסיס לכל.

להמשך קריאה

יום של כיפורים

אפשר, שהנשמה מבקשת מהנפש, כי תתנקה ממעטפותיה. כך נדרשים אנו לענות. התחמקויות לא מתקבלות. לענות ולתקן מעשינו מול מציאות מבקשת, מציעה, דורשת, מנערת, מטלטלת וכל השאר עד שנתעורר למעשים נכונים. שהרי כוונת המעשים לגן עדן ייעודם.

להמשך קריאה

הדלקות ושריפות בחנוכה 2010

מהו מסלול החיים העוסק באש. כשנלמד את איכות האש נראה כי מחויבת ממנה מידה מסוימת לחימום ומידה מסוימת לשריפה. הרי איננו יכולים לחיות ללא אש. ללא השמש אין חיים. ללא המים גם כן אין חיים. חג החנוכה בראי האש המבריאה.

להמשך קריאה

זווית נוספת על פורים

פורים מדגיש בצורה שקשה להתעלם ממנה, אפשר לבחור! אפשר לכוון את גורלנו. מול כל מצב, גם כזה היכול להיחשב לבלתי אפשרי. כדאי לשים לב למוסריות שלנו כל הזמן. אם אנחנו מרגישים שנגול מעלינו קושי, לא לגלגל אותו על מי שנראה לנו או יצר לנו את הקושי.

להמשך קריאה

התפסחות

יציאה ממצרים הינה התחייבות חד משמעית. זהו מהלך העובר מסגנון ההתפסחות לסגנון ההתפכחות. אז על מה עלינו לפסוח? על ראיה שטוחה, על משמעויות חלקיות. כל התייחסות המביאה לניכור עם היבט כזה או אחר, בסובב, תחזור אלינו כבומרנג. בטווח הקצר והארוך.

להמשך קריאה

לילה של סדר

כל מה שיש במציאות נמצא תמיד בסוג מסוים של סדר. מה שלא מסודר, נעלם. אפשר לראות זאת בחלקיקים היסודיים ביותר של האטום. חלקיקי יסוד שאינם מתקשרים, מתאיינים. אם רוצים לעשות סדר, כדאי לדעת מאיזו מצרים רוצים לצאת.

להמשך קריאה

שבועות - מעבר בין תקופות

חג השבועות בא ללמד אותנו עוד קצת על קבלת התורה. איך מקבלים תורת חיים. מהם עקרונות היסוד למנהגים בחיים. איך מתפתחים עם מצבים המחייבים התמודדויות. איך עוברים בין תקופות.

להמשך קריאה

להצמיח את ט"ו בשבט

יש משהו שקורץ לו בטו בשבט קורץ לצמח לפרוח לאדם לצמוח לשלכת לשכוח לפריחה לכמוה אחחח לוותר על גוויעת הרגש להפריח אהבה ברשת

להמשך קריאה

פור וגורל בפורים

הכושר לייצב מהלך מתאים לאיכות חיים נאותה, טמון בכל אחת ואחד מאיתנו. כדאי לזכור כי ההצעה “ונהפוך הוא”, יש בה עוצמה היכולה מחד למוטט דברים ומאידך לנער מצבים ולייצבם על מכונם הראוי.

להמשך קריאה

מסכימים לצאת ממצרים?

אפשר לייחס עבדות לתהליך בו מתרחשת הקטנת מימוש מבריא של היכולות שלי אל מול מציאות נרקמת. במילים אחרות, כל מצב בו יש כניעה לתחושת המוגבלות. אנו מציעים כאן התבוננות על מה הביא אותי לתחושת מצריים שלי ובניית תוכנית להימנע ממצבים שכאלו בעתיד ועוד אפשרויות.

להמשך קריאה

זמן כפרה

ההנחיה המוצעת לכולנו היא להגיע למצב טהור. הטהור מהווה איכות מזוככת. אין אפשרות לפגום בטהור. תהליך ההיטהרות הוא תהליך מסודר / מושלם. תהליך המקטין את פגיעותינו בעולם. זהו תהליך המזכך אותנו מְסיגים, פסולת.

להמשך קריאה

מבול של נח

האם אנו משחיתים את עצמנו בנהייה אחר סמכויות שאיננו בודקים אותם לעומקם? ומה אנו עושים בעניין? מדברים רע? מבולבלים? אולי והאם יש הצפה של תחושות כעס על מוסדות, על התנהגויות בחברה? והאם יש תחושות עמוקות ורחבות של תחושות בדידות?

להמשך קריאה

ש